Betakaroten

Pátek v 20:30 | net
Jak betakaroten, který jste snědli, účinkuje?
Působí jako antioxidant, zejména jako ochranný faktor před volnými radikály, vzniklými fotooxidací.1) (Tj. laicky shrnuto: působením slunce se uvolní radikály, které se musí na něco navázat. Aby se nenavázaly špatně a tím tělu neškodily, je dobré je z těla "odvézt" a to dělají antioxidanty. "Naberou" na sebe volné radikály a "odvedou" je z těla. (Radikály v těle vznikají také působením stresu, špatného ovzduší,...)
S ostatními antioxidanty (vitamin C, E, selen) působí betakaroten synergicky (= jejich účinek se sčítá).1)
Betakaroten se ukládá v kůži a barví ji do oranžového zbarvení.

Výskyt:
Karoteny se primárně vyskytují v rostlinných zdrojích, nachází se v malé míře i ve zdrojích živočišných (vaječný žloutek, máslo, losos). Nejbohatšími zdroji beta-karotenu jsou karotka, meruňky, papája, mango, nektarinky, broskve, špenát, brokolice, hrách, kapusta, řeřicha.1)
Je nerozpustný ve vodě, ale je rozpustný v tucích.

Množství betakarotenu na 100g potraviny1)
mrkev 3 (100g mrkve obsahuje tolik betakarotenu, že si z něj tělo vyrobí až trojnásobek doporučené denní dávky vitamínu A.)
mango 2
petržel 5
špenát 6
Denní doporučená dávka
Denní doporučená dávka pro betakaroten není stanovena, odborníci na výživu doporučují 4-16 mg/den nebo sníst více přírodních zdrojů;-) POZOR, aby přírodní zdroj neobsahoval také vitamín A, to by jste se mohli předávkovat!!! Předávkování betakarotenem se projeví zažloutnutím kůže, zejména dlaní, chodidel a kůže hlavy. Tyto příznaky jsou reverzibilní a odezní po vysazení karotenů ze stravy.1)
 

Hezké Vánoce

23. prosince 2012 v 21:33 | Míla |  Všehochuť
Vzhledem k tomu že se konec světa nekonal, přeji Vám hezké svátky i příští rok 2013. Dynamik

Další články


Kam dál

Reklama